“We wilden zoveel mogelijk producten opslaan en daar zo min mogelijk ruimte voor gebruiken”
Philip Tijssen, mede-eigenaar en eindverantwoordelijke Logistiek en Productie, bij Tijssen Goed voor Dieren, over de nieuw gebouwde en ingerichte opslagruimte.
Tijssen Goed voor Dieren is producent van diervoer, veevoer en aanverwante artikelen. De laatste jaren zijn ze ontzettend gegroeid en daarom was het bouwen van nieuwe extra opslagruimte noodzakelijk. Maar deze ruimte zo efficiënt mogelijk indelen was wel een flinke uitdaging. We vroegen aan Philip Tijssen, mede-eigenaar en eindverantwoordelijke Logistiek en Productie bij Tijssen Diervoeders, over de groei van zijn onderneming, de nieuwe opslagruimte en het samenwerken met MeerMagazijn.
Philip vertelt: “Mede door corona werden er door gezinnen de laatste jaren steeds meer huisdieren aangeschaft. Vaak als troost. Maar een huisdier kan wel tussen de vijf en tien jaar leven. Zo’n dier wordt in die tijd een waardig onderdeel van het gezin en er wordt door het gezin vaak veel geld aan zo’n huisdier besteed. Mede door deze ontwikkelingen groeien wij enorm”.
Wat is de toegevoegde waarde van Tijssen?
De klanten van Tijssen zijn voor een groot deel dierenspeciaalzaken en aanverwante bedrijven zoals tuincentra, trimsalons en dierenpensions. “Doordat wij alle stappen van de productieketen zelf beheersen kunnen wij waarde aan het product toevoegen. Het inkopen van de granen bij de boer (wereldwijd), de bewerking van deze granen, de verpakking in verschillende maatvoering en styling. Al deze disciplines hebben we zelf in huis en dat is onze kracht”.
“Aankoop voor huisdieren is nu eenmaal emotie”
Philip geeft aan dat wanneer een klant specifieke eisen voor diervoer heeft, dat Tijssen dat ook kan produceren. “We voegen dan ingrediënten naar keuze van de klant toe. Ook kunnen we de verpakking van het voer helemaal naar wens van de klant ontwerpen. Kortom, wij maken er iets moois van”
Voice picking
De laatste jaren is er bij Tijssen vol ingezet op automatisering van zowel de systemen als het magazijn. De magazijnmedewerker werkt nu met een headset waardoor instructies voor orderpicking worden gegeven. “Een order komt in ons ordersysteem binnen en via de voice krijgt de orderpicker de opdrachten. Deze opdrachten staan dan al in een bepaalde route opgesteld die automatisch bepaald is op basis van de verpakkingsmaat of het gewicht van het product. Deze manier, die volgorde van routing bepalen, is aan de voorkant van ons systeem (de masterdata) ingeregeld”
De voordelen? De orderpickers worden niet meer naar (half) lege vakken gestuurd. Het foutpercentage is veel kleiner en er kunnen met hetzelfde aantal medewerkers meer orders afgehandeld worden.
Verrijdbare stellingen? Ja!
Philip vertelt dat het een lange zoektocht was om te kiezen voor de juiste stellingensoort. “We wilden in eerste instantie een volledig geautomatiseerd magazijn met robots, maar die investering bleek te kostbaar. En inrijstellingen plaatsen was in ons geval ook niet ideaal omdat die nooit 100% gevuld zijn en je bij zo’n grote diversiteit aan producten niet overal bij kunt op het gewenste moment”. Uiteindelijk is er gekozen voor verrijdbare palletstellingen. “Het gebruik maken van verrijdbare stellingen hebben we zelf bedacht. Ik ben naar beurzen geweest om te kijken wat er was. Je gaat steeds meer afstrepen. Met conventionele stellingen ben je veel ruimte kwijt in de paden en we wilden juist zoveel mogelijk producten opslaan en zo min mogelijk ruimte gebruiken. Daarom zijn verrijdbare stellingen ideaal. Je hebt dan uiteindelijk maar één gangpad nodig. Daarnaast hadden we ook nog vaste palletstellingen nodig voor de dagelijkse orderpicking”.
Verrijdbare palletstellingen
“Bij andere magazijninrichters had ik niet het juiste gevoel”
Het ontwerpen van de nieuwe opslaghal is overgelaten aan een architect die ook al met verschillende magazijninrichters gewerkt had. Philip: “Met de magazijninrichters die de architect aandroeg had ik niet het juiste gevoel. De aannemer waar we mee in zee zijn gegaan komt uit de buurt en daarom wilden we eigenlijk ook de aanverwante bedrijven in de buurt zoeken. ‘Bouw lokaal’ spreekt ons erg aan”.
“Heel veel dingen zijn gewoon een stukje gevoel en met MeerMagazijn was het gevoel goed”
“Toen bedacht ik me dat ik vroeger al zaken deed met de oude eigenaar van MeerMagazijn, Jan van der Meer. Het mooiste vind ik dat ik Berry en Niels, die MeerMagazijn nu leiden, ken en dat maakt het zaken doen dan ook makkelijker. Uiteindelijk hebben we met MeerMagazijn het project doorgesproken en zij zijn toen aan de slag gegaan met finetunen. De architect houdt bijvoorbeeld in de hoogte, uit veiligheid, veel marge waardoor er minder producten opgeslagen kunnen worden. Berry heeft dit voor ons geoptimaliseerd en zo ontstond er toch nog extra opslagruimte, terwijl de veiligheid niet in het geding kwam. Dat was een mooie slag die we met MeerMagazijn hebben gemaakt.
Maar wat mede de doorslag gaf om met MeerMagazijn in zee te gaan, was de levertermijn. Andere magazijninrichters waren moeilijk in het leveren en de prijzen liepen steeds maar op. MeerMagazijn kon snel leveren tegen een prijs die binnen ons budget paste”.
Foto’s inrichting nieuwe opslagruimte bij Tijssen
Meer informatie
Wil je meer informatie over verrijdbare palletstellingen of wil je een advies op maat voor het inrichten van je werkruimte of magazijn? Neem dan contact op met één van onze adviseurs.
LEES OOK:
magazijn inrichten in 3D
Een palletshuttle systeem of een inrijstelling?
1.400 m2 Palletstellingen met gevechtslaarzen voor Defensie
Veelgestelde vragen
Schrijf in op onze nieuwsbrief
Meld je aan en blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van magazijninrichting.